Nodokļu konsultācijas un optimizācija

Privātpersonām un uzņēmējiem Latvijā nepārtraukti ir jāmaksā dažādi nodokļi. Zināmākie ir -pievienotās vērtības nodoklis (PVN), sociālais nodoklis, ienākumu nodoklis, muitas nodoklis, OIK, akcīzes nodoklis, taču ir vēl daudz citi.

Ikviens vēlētos maksāt mazāk, taču kā to panākt? Nemaksāt nodokļus var, taču tas nav likumīgi un šādi rīkojoties zāģējam zaru uz kura paši sēžam. Atliek mazāk naudas skolotājiem, policistiem, armijai, ceļiem, kultūrai. Vienosimies, ka nodokļus maksāt vajag, taču tas neliedz nodokļus optimizēt.

Nodokļu optimizācija – solis pareizajā virzienā

Labākais veids, lai saprastu, kā nodokļos maksāt mazāk ir konsultēties ar cilvēkiem, kuriem tā ir ikdiena. Ar nodokļiem primāri strādā valsts un privāto uzņēmumu juristi un grāmatveži. Atsevišķa grupa ir Valsts ieņēmumu dienests, kas pārbauda nomaksāto nodokļu apjomu un vajadzības gadījumā piedzen soda naudas.

Privātpersonām praktiski vienīgais veids, kā optimizēt nodokļus ir iesniegt gada deklarāciju VID EDS sistēmā, lai atgūtu pārmaksātos nodokļus.

Uzņēmējiem situācija ir nedaudz atšķirīga. Šeit iespējas optimizēt nodokļus ir krietni plašākas. Konkrētas iespējas ir atkarīgas no uzņēmuma darbības nozares, mēroga un nomaksāto nodokļu apmēra. Detalizētākus padomus var sniegt kompetenti nodokļu speciālisti, kurus varat atrast paziņu lokā vai internetā (izlasiet iepriekš atsauksmes).

“Profesionāla konsultācija ietaupa laiku un naudu.” Attēlā: konsultācija pie speciālista.

Grāmatvedības konsultācijas uzņēmumiem

Neatkarīgi no līdzšinējās pieredzes un panākumiem viens cilvēks nevar zināt visu. Tiem, kas vēlas dibināt uzņēmumu, paplašināt uzņēmējdarbību ārzemēs, slēgt jaunus līgumus, piesaistīt ES fondus vai vienkārši strādāt gudrāk, ir vajadzīga konsultācija pie pieredzējuša grāmatveža.

Ideālā gadījumā konsultantam iepriekš ir jābūt strādājušam konkrētajā nozarē, taču tas nav obligāti. Pieredzējušiem speciālistiem ir plašs paziņu loks un spēja iedziļināties arī jaunās problēmās. Tajās retajās reizēs, kad grāmatvedis nevarēs palīdzēt uzreiz, varēsiet vienoties par tikšanos vēlāk, kad visas detaļas būs noskaidrotas.

Latvijas un arī ārzemju likumos visas prasības pret uzņēmējiem ne vienmēr ir precīzi definētas. Tas rada vietu interpretācijām, t.sk. nepareizai likuma pantu traktēšanai. Šaubu gadījumā grāmatvedības konsultants vai katrs no mums var vērsties VID un lūgt sagatavot uzziņu. (Uzziņas pieprasījumā ir detalizēti jāapraksta sava situācijā un jālūdz skaidrojums.)

Grāmatvedības konsultācijas var būt vajadzīgas arī situācijās, kad ir strīds starp uzņēmumiem, strīds starp uzņēmumu un valsti vai plānots uzņēmuma audits.

Konsultēties ar grāmatvedi ir vērts arī par vienkāršākiem jautājumiem, kas saistīti ar uzņēmējdarbības ikdienas darbiem.

Daži piemēri: rēķinu izrakstīšana, elektronisko rēķinu sagatavošana, nodokļu atskaišu un izziņu iesniegšana, PVN piemērošana darījumiem ar trešo valstu vai ES klientiem, darbinieku algu aprēķins, uzņēmuma dibināšana vai likvidācija. Šie jautājumi nav sarežģīti un atbildes varēs sniegt jebkurš kvalificēts grāmatvedis.

Ko darīt, ja vēl tikai plānojat dibināt uzņēmumu? Sāciet ar Uzņēmumu reģistra mājaslapas izpēti. Sagatavot un iesniegt dokumentus uzņēmumu dibināšanai drīkst jebkurš.

Tas nav sarežģīti, taču ir laikietilpīgi. Dokumentu sagatavošanai  jums, visticamāk, “aizies” viena vai divas dienas. Ja gadīsies kļūdas, Uzņēmuma reģistra darbinieki dokumentus atsūtīs atpkaļ labošanai un varēsiet tos iesniegt atkārtoti.

Laiku var ietaupīt, ja uztic šo pienākumu kādai grāmatvedības firmai, juristam vai vismaz paziņam, kas iepriekš to jau ir darījis.